torsdag 22 juli 2010

Kvinnor

Idag har jag saknat ett mera kollektivt samhälle, ett sådant där man skulle leva närmare varandra. Jag saknar tryggheten det skulle ge att ha andra mammor omkring sig. Sådana som varit mamma många gånger, som har äldre barn, sådana som är lika nya som jag, ja, alla varianter... Jag saknar den så kallade "tysta kunskap", som skulle förmedlas helt automatiskt och naturligt i en sådan gemenskap.
Min man är underbar på många sätt, men just nu längtar jag efter kvinnogemenskap. Jag är överhuvudtaget lite överraskad över att jag känt och känner mig så osäker. Jag trodde att det skulle kännas mera vant (jag har ändå tidvis jobbat med mycket små barn), mera instinktivt och omedelbart, men det gör det inte.

4 kommentarer:

  1. Hej hopp=)
    Här ser jag att det har hänt mycket=D Grattis till bebisen=D Jag har haft fullt upp...med värmen, flytt osv hehe.
    Gud vad kul ni har fått er bebis och Gud vad tiden går fort!
    Vad söt hon är!
    Grattis grattis!!!

    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, den tysta kunskapen hade inte varit så dum att ha. Men som jag skrev tidigare, det kommer att kännas bättre när du lärt känna er lilla lite bättre.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Håller definitivt med dig! Min och sambons familjer bor 20 resp 30 mil i vardera riktningen men både hans och min mamma har bott hos oss och avlöst varandra några dagar. Helt fantastiskt att ha dem här under denna omtumlande tid som är det är att försöka lära känna en ny familjemedlem! De har båda en säkerhet och ett lugn som faktiskt smittade av sig lite på mig som nybliven förstagångsmamma :)

    SvaraRadera
  4. Känner så väl igen mig. Sög in allt jag kunde från andra kvinnor som gått igenom samma sak. Kände ändå en instinkt som talade om för mig vad som var rätt, men ibland kände jag mig osäker, gör fortfarande. Men i slutändan gör nog vi mammor och pappor det som är rätt för våra barn:o))Men avlastningen är oerhört viktig för att man ska orka i början.

    KRAM!

    SvaraRadera