söndag 5 december 2010

Morning has broken...

Befinner mig närmast i ett halvt medvetslöst tillstånd, men Lina är pigg och nyter. Vilka krafter en förälder behöver! Natten var splittrad och stökig, trots att jag, inspirerad av Anna Wahlgrens Barnabok, laddat flickan full med mat (men fortfarande bara bröstmjölk) hela dagen. Tror att det kan ha varit tomaterna i min bolognese som störde henne, för hennes mage bullrade nästa som "förr i tiden". Eller så var det D-vitamin dropparna som jag inte vågade lämna bort längre, utan gav på nytt igår efter flera veckors uppehåll. Eller kanske det var den kryddiga glöggen?

Ändå är jag inte redo för sömnskola enligt Wahlgrensk modell. Jag skulle inte klara av att lugna Lina utan att ta upp henne och hon skulle väcka halva grannskapet med sitt genomträngande, arga skrik... Barnaboken gav mig i alla fall en hel del praktiska tips på vägen, som t.ex. att låta Lina leka mera för sig själv också. Skönt för oss båda.

Som ett exempel på hur våra nätter kan se ut (så här var det i natt):
  • ovanligt sen läggning kl.20 (vanligen ca 19), motstånd trots den sena tiden, så det blev vaggning i famnen för att hon skulle somna. Tror inte att hon var övertrött, hon var för lugn för det.
  • ammning i 10 min kl 22
  • ny omgång redan 23.45
  • jag vaknar 01-tiden och lyfter över Lina i egen säng, jag somnade vid senaste ammningen
  • Lina vaknar 02.45, buller i magen, skriker när jag inte genast tar fram maten utan försöker söva om henne, så jag matar en halvtimme och lyfter en sovande bebis tillbaka i sin säng, blir själv vaken en stund ännu och grubblar på små bebisars behov.
  • Vi stiger upp 06, då har Lina legat bredvid mig en god stund och smuttat, pratat.. Har inget minne av när jag lyfte över henne i vår säng.

2 kommentarer:

  1. Varför börjar ni inte med ersättning/pumpar så kan pappan också mata på natten. Jag behöver inte gå upp längre då min man tar nattpasset, är trött ändå:)

    SvaraRadera
  2. Vi kan inte använda vanliga ersättningar pga av Linas mjölkallergi och jag är lite skeptisk mot specialersättningarna. Har hört mycket negativt om dem. Pumpa ur kunde vi kanske göra, men hon har inte velat ta flaska. Dessutom är det lite svårt att få pappan att dela nattjobbet med mig och jag låter det vara så eftersom jag är orolig att hans depression förvärras om han sover för lite.

    SvaraRadera