måndag 7 december 2009

Första rådgivningsbesöket, vecka 9+6

Vi har varit på vårt allra första rådgivningsbesök idag. Jag, min man och babyn i magen. Det känns som ett privilegium. Vi fick höra hjärtljuden, trots att hälsovårdaren först var lite tveksam till att pröva om de skulle höras, eftersom babyn i detta skede ännu kan ligga så djupt att man inte får fram hjärtljuden och hon ville ju inte att jag skulle bli orolig i onödan. Jag ville så gärna pröva ändå, och snäll som hon var tog hon fram dopplermaskinen (som för övrigt ser ut som en leksak!) och genast fanns hjärtljuden där och fyllde rummet, snabba och tydliga. Lite rörd blev jag, men mest känns det som en bekräftelse på att allt är bra. Det gör mig glad på ett lugnt och stilla sätt, någonstans djupt inombords.

Min man blir lite nervös i sjukvårdssammanhang. För honom känns det sterila klimatet som om någon närsomhelst kan hoppa på honom och börja tappa honom på blod... ;)
Så för säkerhets skull gick han ut i väntrummet, medan jag sträckte fram en arm för blodprov, Hb och blodtrycksmätning. Kissa i burk fick jag också. Vi fick med oss en hel del material om graviditetstiden, t.o.m. en film!

Det känns tryggt att vi nu riktigt på riktigt är "officiellt" gravida, att någon kommer att följa upp oss, att det med jämna mellanrum ska tas än det ena, än det andra provet, att hjärtljuden ska lyssnas på flera gånger om, att det ska klämmas på min mage, ja, hela baletten med rådgivningsbesöken.

3 kommentarer:

  1. Det är så underbart! Njut varje sekund av livets mirakel! Jag är mycket glad för er och hoppas på att en gång får jag också uppleva det som ni gör nu! Det kan vara fantastiskt skönt! Kram

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att få läsa detta, härligt att det är din tur nu.
    Jag känner att jag får kraft att kämpa för min tur, tack!
    kicki

    SvaraRadera
  3. Det är så härligt att ni äntligen är ínne i gravidsvägen med allt vad det innebär:o) Det är julafton varje gång man går till MVC.

    Kram!

    SvaraRadera