lördag 5 december 2009

Svart&salt

Jag har ett litet, men mycket envist, problem. Jag älskar alla sorters salta godis. Jag kan inte motstå dem och jag bara MÅSTE få en dos av dem med jämna mellanrum. Under allt mitt idoga surfande om graviditet råkade jag ut för en sida där det stod att varken salmiak eller lakrits är bra för väntande mammor. Det kan dessutom påverka barnet. Enligt en finsk undersökning kan för mycket lakrits och salmiak orsaka överaktivitet och rastlöshet hos barnet. Dessutom gör saltet att mamman samlar mera vätska under graviditeten och det är förstås inte heller särskilt hälsosamt. Man kan också få förhöjt blodtryck, hjärtrytmbesvär och i värsta fall för tidig förlossning.

Dessvärre verkade artikeln väldigt seriös och väl underbyggd, så jag har ingen anledning att tvivla på att det inte stämmer. Det värsta är att inte ens all denna skrämselpropaganda kan få mig att låta bli de saltaste och svartaste karamellerna. Jag slutade med kaffe under några veckors avvänjningsperiod, jag har inga problem med att tacka nej till de läckraste viner, jag har lite mera problem med att låta bli alla doftande ostar, men lyckas stå emot, men när det kommer till salt godis är jag förlorad. Totalt och omedelbart.

4 kommentarer:

  1. Så är det för mig också. Jag kan inte motstå salta godisar. Det går inte!! Det är bara så gott och jag bara måste få det.

    Jag har för övrigt inte lagrat vätska i kroppen ännu (är gravid i v. 30) trots saltgodis under hela graviditeten. Vi får se hur det slutar helt enkelt...

    SvaraRadera
  2. Åhh, vi har samma beroende! Salt lakrits är det absolut bästa som finns! Sitter och smaskar i mig en påse djungelvrål nu! Klart det måste vara bra med salt godisar, vill inte tro något annat! :-)
    Kram, kram

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. I dag på första rådgivningsbesöket fick jag en lista över "förbjudna" födoämnen... Högst 50 gram salmiak och lakrits är tillåten som en engångsportion och regelbudnden användning rekomenderas inte! Ojojoj, hur ska det här gå...

    SvaraRadera