tisdag 28 september 2010

Nattmat

Det enkla receptet som heter "att lägga sig extremt tidigt" faller lätt i glömska, men igår lade jag mig samtidigt som Lina, d.v.s. kl.20. Det var fantastiskt skönt. Hon somnade före mig, nästan genast jag lade ner henne, och sedan låg jag där med hennes hand i min, insvept i lugn musik från vardagsrummet och Linas snusande andetag bredvid. Hann tänka att vissa valda ögonblick av tillvaron kan kännas overkligt fullkomliga innan jag gled in i sömnens rike. Den tidiga sömnen behövdes, för från kl.01 framåt ville Lina äta med cirka en och en halvtimmes mellanrum och däremellan vaknade hon också till några gånger. Jag längtar enormt efter att få sova en hel natt, eller åtminstone en bättre natt. De senaste har alla varit ganska bökiga, om än inte så aktiva som den förra. Samtidigt accepterar jag att det är så här just nu och räknar med att det är en försvinnande kort tid på lång sikt. Trots tröttheten på nätterna kan jag också känna att det är något alldeles extra med att ligga där i det tysta, varma mörkret och känna hennes trinda, lilla mage andas mot min medan hon äter. Det är så mycket liv i det.

1 kommentar:

  1. Det låter så mysigt det där att ligga brevid sin lilla bebis & bara njuta!
    Åh vad jag längtar nu.

    Du har fått en award av mig. Kika på min blogg får du se=)
    Kram!

    SvaraRadera