söndag 7 november 2010

Tankar som kom av sig

Om jag i början bävade inför tanken att en liten människa skulle ha sin trygghet och fasta punkt i mig, jag med all min inneboende osäkerhet, så känner jag nu enbart glädje när jag märker att Lina blir trygg och kommer till ro när hon kommer i min famn. Vi har fyra dygn på tumanhand framför oss. Jag hoppas att hon kommer att vara lite mindre orolig än hon varit de senaste dygnen. Hon äter ungefär varannan timme på natten och mellan 6 och 12 idag åt hon minst en gång i timmen...

Jag hade för övrigt tänkt ut ett långt och fint inlägg igår när jag inte kunde somna genast. Idag är det som bortblåst. Det hade säkert sina fina poänger och säkert är i alla fall att det handlade om moderskap, men istället så passar jag då på att rekommendera Harriet Lerners bok om moderskap, "Hur barn förändrar ditt liv". Läs hennes andra böcker också! Hon är klok, insiktsfull och skriver bra.

2 kommentarer:

  1. Men du, sådär hade jag det också med amningen. Det var tungt i perioder men jag hade gett mig tusan på att helamma. Tills vår tjej slutade gå upp i vikt och bvc sa åt oss att hon måste få tillägg, Nu ammar jag lite men mest får hon tillägg och är en nöjdare bebis. Det kan ju faktiskt vara så att hon inte får i sig tillräckligt... Framför allt har hon en gladare mamma!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det mera är fråga om ett stort behov av närhet och mammas varma famn, för det här är den knubbigaste bebis man kan tänka sig, så jag tror inte att hon får för lite. Jag tror också att sugandet lindrar hennes magproblem, men visst vore det skönt om hon åt lite mera sällan...

    SvaraRadera