torsdag 21 januari 2010

16+2

Jag har läst en del babytidningar på sistone, förutom all info om graviditet, barn och födande som jag tar in på mina surfutfärder på nätet. Jag lär mig mycket av detta, men samtidigt undrar jag om jag skapar en alldeles för färdig bild av moderskapet på det här sättet. Om jag tappar bort någon sorts djupt liggande, naturlig instinkt som skulle berätta lika bra, om inte bättre, hur jag på bästa sätt ska växa in i moderskapet. Har man en sådan instinkt? Jag tror det. Åtminstone delvis och resten kommer så småningom när man får träffa och lära känna sin bebis och dess rytm, vanor och behov samt de egna sätten att reagera och gensvara på dessa. Jag hoppas att jag lyckas hitta en balans mellan alla bilder och röster utifrån, som kanske påverkar mera än man är medveten om, och den egna inre klokheten som kan hjälpa mig att förstå vad som passar just mitt barn. Jag är fortfarande glad att leveranstiden är så lång som den är. Den behövs för att både kropp och psyke ska hinna med, för att inte tala om parförhållandet.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att vi har den insikten in oss som du skriver om, och den kommer fram när den är dags och man får lita på den helt och hållet.
    Den är inprogrammerat i våra gener och detta är så fantastikt tycker jag.
    Precis som du säger, de 9 månader handlar inte bara om att bebisen växer och utvecklas utan även att föräldrarna hinner förberedda sig för att de ska ta hand om och uppfostra ett litet barn. Det är så skönt! Världens underbaraste händelse!

    SvaraRadera
  2. Du är klok du. Det kommer bli superbra för er :) Kram

    SvaraRadera
  3. Du har absolut en instinkt som gör att du vet hur du ska ta hand om ditt barn. Jag läste massor under graviditeten, men i slutändan är det när bebisen kommer som allt på nåt sätt kommer naturligt. Det är en superhäftig känsla, att känna till saker man inte har någon erfarenhet av tidigare. Så var inte orolig, du kommer känna redan i början att du vet vad som är bäst för ditt barn.

    Det är så roligt att läsa om din graviditet:o)

    Kram!

    SvaraRadera