lördag 16 januari 2010

Sömnproblem

Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bli problem med sömnen redan i detta skede, men den här veckan har varit eländig när det gäller att sova gott om nätterna. Problemet är att jag MÅSTE upp och kissa en gång varje natt och nu har jag börjat få problem med att somna om efteråt. Jag har försökt låta bli att dricka flera timmar före läggdags, men det hjälper inte, jag måste ändå upp. Har i halvt sovande tillstånd försökt motstå impulsen några nätter, men börjar bara drömma drömmar om att jag i ren panik letar efter en toalett...

En annan orsak till sömnproblemen är värk och spänningar i rygg, nacke och axlar. Jag var på massage i går och det kändes minsann efteråt. Just nu sitter jag här med en elektrisk värmefilt och känner mig som en gammal frusen tant. Min kropp är gjord för att ströva omkring på en ljus, varm och vänlig strand under en sol som slösar med sin värme och januari-mars är de värsta månader jag vet, också när vintern är så vacker som i år. Så många månader innan världen är grön igen och så många månader av mörker och kyla bakom.

5 kommentarer:

  1. Acceptera att du måste upp minst en gång per natt. Jag var uppe hela första trimestern och ett par veckor in i andra och sedan så fick jag sova hela nätter fram till början av tredje trimestern.

    Tror helt enkelt inte att man sover särskilt bra under graviditeten, det växlar bara orsaker varför man inte gör det...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väl så...Jag började mina nattliga utfärder en vecka före det fantastiska plusset och det har hållit i sig sedan dess, med minst en gång/natt- utom inatt! Sov som ett snällt barn heeeeeela natten! :)

    SvaraRadera
  3. Va jobbigt för dig. Jag var också uppe varje natt när jag var gravid men hade aldrig några problem att somna om. Halvkisade när jag gick till toan, tände inte lampan (har fönster i badrummet som släpper in lite ljus) sen tillbaka till sängen.

    Du får härda ut så gott det går.

    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Tack för din fina kommentar på mitt framtidsinlägg =) Känns underbart att veta att det är så många som hoppas för min skull. Och du är ju ett levande bevis på att det funkar! =)

    KRAM

    SvaraRadera
  5. och värre blir det ;) Nej men allvarligt, det är lite ovant såklart att springa uppe på nätterna som en pensionär och kasta vatten. Men det kan också lugna ner sig. På slutet är du ännu tyngre och då får du kissa hela tiden, även på dagarna.
    Kanske är kroppens sätt att förbereda sig på att få mindre sömn när väl bebisen ploppat ut :)

    Stor kram!

    SvaraRadera