torsdag 23 april 2009

Äggplockning

Oron (nästan ångesten) som föregick äggplockningen var värre än själva ingreppet. Vi blev emottagna av en mjuk och kompetent sköterska och fick vänta en stund i ett vilorum. Jag fick en antiinflammatorisk och smärtstillande suppositorie och så vad det min tur att kliva in i åtgärdsrummet där läkaren väntade. Rummet var mörkt och trångt och det var samma läkare som jag träffade på det första ultraljudet och som jag inte tyckte om då. Den här gången fungerade personkemin lite bättre. Jag lade mig i gynstolen med benen spretande och var så spänd att jag inte kunde låta bli att darra lite. Sköterskan, en annan än den emottagande, gav mig intravenös smärtstillande och lugnande medicin som hade omedelbar verkan. Det var en lustig känsla av yrsel och lätthet och när jag försökte prata lät rösten så konstig, åtminstone i mina egna öron. Själva ingreppet gick rätt snabbt och det gjorde bara lite ont, men inget som var oöverkomligt eller långvarigt.
Efteråt mådde jag alldeles utmärkt, men kände mig trött resten av dagen och sov lite extra.

8 ägg fick vi som skörd. Imorgon får vi veta om befruktningen lyckats och då är det också dags för återinsättningen. Annars mår jag bra idag, har inte behövt ta någon värkmedicin efter ingreppet och jag njuter alldeles ofantligt av att få vara sjukskriven och hemma. Jag har varit trött och spänd de senaste veckorna och det känns så skönt att nu ha möjlighet att vila ut.

2 kommentarer:

  1. Hej och grattis till din graviditet!
    Jag har bara en fråga om sjukskrivning, har man rätt att sjukskriva sig för äggplock och återförande? Ska man ha sjukintyg från kliniken?

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för grattis! På vår klinik blir man automatiskt sjukskriven tre dagar med början från äggplocksdagen, sedan är det en mellandag och tredje dagen är återföringen. Tredje gången vi gjorde IVF blev jag sjukskriven en dag extra eftersom det fanns risk för överstimulering. Det kanske varierar hur man gör på olika kliniker, men om du ber om att få bli sjukskriven av läkaren så tror jag nog att du kan få bli det ifall det inte görs automatiskt på din klinik.

    SvaraRadera