fredag 10 april 2009

Kaffe

Jag tycker om kaffe. Doften, det trevliga puttrandet från kokaren, smaken av någon riktigt god sort (t.ex. Arvid Nordqvists mörkrostade, rejäl handel, jaja, lite smygreklam måste man väl få smyga in här ;)). Mitt kaffedrickande startade först i 23-årsåldern då jag hälsade på hos min blivande mans morföräldrar och inte vågade tacka nej till kaffet...
Det har nyligen konstaterats att för mycket kaffe kan leda till missfall. Jag undrar hur kaffe påverkar befruktning och processen under de dagar som ägget ska fästa i livmodern. Till saken hör att min kropp reagerar starkt på kaffe. Lite har den väl vant sig under årens lopp, men fortfarande kan jag få hjärtklappning, orolig mage, ansiktsrodnad och sömnproblem om jag dricker mera än två koppar. Har tänkt ha uppehåll under den kommande behandlingen. Bara för säkerhets skull.

Annat som jag försökt för att hjälpa naturen på traven:
omega3-tabletter för både mig och min man
lösa kalsonger för honom
lång övertalningsprocess som ledde till att han har mobilen i bröstfickan istället för i byxfickan
diverse vitaminer för båda
ligga med benen i vädret efter att vi lekt "ägglekar" (trots att jag har hört att de snabbaste spermierna tar sig fram på bara några sekunder)
ägglossningsstickor (men de gjorde mig bara stressad så dem slutade jag med ganska snabbt)

Så finns det ju mera långsökta metoder också, som att utsätta sig för små bebisar och snusa på dem. Sägs påverka hormonproduktionen positivt. Även detta har jag prövat. Inte för att det hjälpt nämnvärt.

2 kommentarer:

  1. Hej där! Råden är olika i olika länder, det beror på att det inte finns någon absolut sanning. Det som är OK i ett land kan vara "farligt" i ett annat. Rent generellt gäller att för mycket av det goda skämmer allt. Du behöver knappast vara orolig om du dricker lite kaffe ibland eller om du gör någonting annat. Det är inte det som avgör. Känn efter och använd sunt förnuft. Å andra sidan; Om kroppen reagerar på kaffe så varför inte avstå. Provat rött te? Gott!
    Fast Omega 3 eller extra mycket (vild, inte odlad) fisk som inte kommer från insjö eller östersjön hade jag nog kört på. En tesked linfröolja om dagen sägs också ge Omega 3 + 6 som i fisk. Huruvida det stämmer eller är bra för gravida kan jag dock inte svara på.
    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  2. Rött té är min favorit! :) En liten kaffeskvätt ibland är svår att låta bli, men som du säger så är det väl måtta med allt som är det mest hälsosamma! Omega 3+6 tror jag också på och blir det inte barn så är det i alla fall bra för en massa andra funktioner också!

    SvaraRadera