torsdag 29 oktober 2009

Plus ++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det största har förunnats oss. Jag är gravid. Det tog sin lilla stund innan det blev läge att ta fram testet, kanske jag också medvetet sköt upp det lite. Jag ville hålla kvar nuet en stund ännu, stunden då jag ännu inte säkert visste, även om jag anade. Stunden då jag ännu var mitt gamla jag, barnlös, slank och ogravid. En stund av bekymmerslöshet och väntan. Men visst är det ju lite lustigt, först kan man knappt ge sig till tåls i väntan på testdag och när dagen väl är här så drar man ut på det ända till kvällen.

Jag är omtumlad, men lugn. Jag var egentligen ganska säker på resultatet, dels på grund av alla konstiga drömmar och dels för att jag känt så många glimtar av ett förbiilande illamående sedan ungefär en vecka tillbaka. Just innan jag tittade på den nykissade stickan tänkte jag tanken att jag inte vet vad jag gör om det skulle bli ett minus. Tanken kändes otänkbar, det kändes som en omöjlighet. Sedan kastade jag en hastig blick på stickan där pluset redan höll på att ta form, men jag lade det åt sidan och ropade på min man. Vi hade kommit överens om att titta på det tillsammans. Han hörde förstås på min röst att det var positivt redan då, men vi tittade tillsammans medan det bara blev starkare och starkare. Det var inte det minsta tveksamt. Klarblått och tydligt syntes mitt livs första plus. Ett litet liv växer i mig, en sådan märklig tanke.

Lugnet blandas med glädje och lite oro. Tänk om vi förlorar det. Jag tänkte också genast en massa praktiska tankar, men det jag nu vill göra är att ta emot detta stora nya, glada, låta det sjunka in i mig, fylla mig tills jag förstår att det faktiskt ÄR sant att vi väntar ett litet barn. Gud, hjälp oss!

16 kommentarer:

  1. Grattis, grattis, grattis!
    Så underbart - njuuuuut!!!

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Wiihooo, GRATTIS GRATTIS GRATTIS! Vilken dag du, 29 oktober 2009 kommer alltid finns i mitt minne!

    Är så glad för din skull och bölar, för hundrade gången idag.

    GRATTIS igen! NU kniper vi, okej? :)

    Kramar i massor

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha, vilken underbart bra nyhet! Ja, man ska aldrig ge upp eller hur? Nu var det ER tur. Är så glad att du inte la IVF åt sidan på grund av rädsla att misslyckas. Hoppas vi får följa dig under denna NYA resa!
    Kram Sydamerikanskan

    SvaraRadera
  4. Tack, kära ni!!!! Ju mera jag tänker på detta underbara desto gladare blir jag. När jag skrev det första inlägget hade jag precis testat, nu håller allt på att sakta sjunka in och jag känner mig varm och upprymd av förundran och glädje! Man ska aldrig ge upp, nej, det ska man, inte! :)
    Och du, Sara, nu ska vi sköta om oss o må bra och knipa och hoppas på ännu större glädje om si så där 9 mån!

    SvaraRadera
  5. GRATTIS!!!!! Sa ju det ;-) Hoppas nu allting går vägen! Fira och njut nu av att ni är gravida! Kram!

    SvaraRadera
  6. Skojjar du!!!???
    Fy faan vad grymt!! Grattis!

    SvaraRadera
  7. Grattis tjejen!!!!!!! Klart det blev ett plus ;)

    SvaraRadera
  8. Tack, tack, tack! Alla gratulationer gör mig ännu gladare!

    SvaraRadera
  9. Underbart! Stort grattis!

    SvaraRadera
  10. GRATTIS!!! Har inte varit in på din blogg på några dagar och så läste jag just att du plussat! Jaaa, vad härligt!! Tycks vara flera IVF-bloggare som lyckats just denna månad, hoppas jag snart får dela er glädjeyra ännu mera konkret (är dock bara på ruvardag 6 idag)!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Oh vad glad jag blir för din skull!!
    Har följt dig länge. Det är du väl värd =)
    Lycka till!!!
    Kicki

    SvaraRadera
  12. Härligt, Blue, att du tittade in här! Har tänkt på dig och undrat hur det blev för dig! Hoppas du mår bra nu under ruvningen och att du snart får en riktig glädjeyra du också!!!
    Tack, Kicki, dina ord värmer! :)

    SvaraRadera
  13. Det är så skönt, jag fick tårar i ögonen när jag läste detta inlägg. Det kan vara så fantastiskt att få se den första + !!! Jag hoppas vi får också uppleva detta en gång.
    Grattis igen!

    Tonci

    SvaraRadera