onsdag 7 oktober 2009

Sprutdag 9

Imorgon ultraljud. Blir en plåga att stiga upp så tidigt som jag måste för att ta mig i tid till kliniken...Har börjat känna av höstmörkret på ett mycket påtagligt sätt på morgnarna.

Blodprovet var som det skulle och jag behövde (fick inte;)) höja Puregondosen så jag sprutar samma 150 IE fortfarande. Lite kan jag kanske känna av att något händer därinne nu, men några kraftiga symptom på äggtillväxt har jag inte. Jag mår bra, både fysiskt och psykiskt. Det är kanske bra att jag har varit väldigt upptagen både på jobbet och fritiden de senaste veckorna. Tiden går fort då och jag hinner inte reflektera så mycket.

Satt med min mamma på ett café igår och pratade djupa samtal. Hon vet inte om att vi gör ett nytt försök nu. Jag har känt att jag inte vill dela det. Det är bara en av mina systrar som vet om det och hon vet därför att hon har frågat rakt på sak. Jag bor långt borta från min familj och det är kanske en orsak till att jag inte velat berätta så mycket. Det är annorlunda att prata på telefon än ansikte mot ansikte. Det handlar också om att jag vill skydda mig själv från deras frågor, förhoppningar och förväntningar. Jag orkar inte förklara att inte ens IVF är någon garanti för att det blir ett barn, att chansen att lyckas faktiskt bara rör sig runt 20-35%. Så mamma och jag pratade inte om IVF igår, trots att vi pratade djupa ämnen. Kanske skulle jag ha tyckt om ifall hon frågat rakt på sak. Det skulle jag nog ha gjort, men de ämnen vi pratade om var tillräckligt berörande i sig, så jag förstår att hon inte tänkte på eventuellt flera barnbarn just då.

4 kommentarer:

  1. Jag kände faktiskt knappt av något i mina äggstockar under behandlingen. Ska bli spännande att höra vad ultraljudet visar idag.

    Svårt det där med att berätta. Som du säger orkar man inte med omgivningens förväntningar och frågor. Du har ju din blogg att ventilera i, det är bra. Din mamma kanske förstår att det är ett känsligt ämne och vill därför inte pressa dig med frågor, även om hon säkert tänker på det.

    Hoppas allt går bra idag.

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du hittade till mig! Hur gick det med blodprovet?

    Kram Lila

    SvaraRadera
  3. Lila, blodprovet var som det skulle.
    Du har så rätt, Jenny, jag tror också att min kära mor vill vara finkänslig. Jag hoppas att jag skulle få säga att jag är gravid snart istället för att fundera på om jag ska berätta om IVF eller inte.

    SvaraRadera
  4. Undrar hur det gick på ultraljudet! :)

    SvaraRadera